Showdown-bordet går på omgang

Kalles synstab gav klassekammeraterne på Stilling Skole et nyt fællesskab med inklusion i praksis.

Af Annette Haugaard, redaktør, bragt i Øjensynligt 2021, nr. 2

“Alle kan være med, det gælder bare om at have det sjovt! Og det er god træning for høresansen, så man lytter mere til sine kammerater.”

Sådan skriver en klasse fra Stilling Skole i Skanderborg i et brev til Dansk Blindesamfund for at sige tak for et helt særligt Showdown-bord med en skæg historie.

Opbakning til en kammerat
Da Kalle langsomt begyndte at miste synet, var der fuld opbakning fra skolen. Lærerne gik i gang med at lære bl.a. punkt, og klassekammeraterne lærte sig, hvordan man leger med en ven, som tilfældigvis ikke længere kan se. Kalle selv spredte godt humør og blærede sig med, at han nu kunne læse med fingrene. 

Alligevel var der lidt udfordringer, for det kunne være svært for Kalle at være med i nogle af de spil og lege, kammeraterne var optagede af. Klassen fik derfor lov at låne et Showdown-bord via synskonsulent Phillippa Stenmig hos CSH i Aarhus.

”Bordet er i sin tid bygget af Teddy Rønaa, hvis søn Nikolai også har blindhed og manglede legeredskaber til at spille med sine seende kammerater i folkeskolen. Vi har siden købt bordet med midler sponsoreret af Dansk Blindesamfund, og bordet står nu på Stilling Skole. Altså lige indtil, der en dag er en anden elev, som vil låne det, for sådan er det med netop det bord!” siger hun.

Giver godt sammenhold
På Stilling Skole er de glade for bordet.

”Det er meget stort og kræver en del plads. Men det er supersjovt at spille, og vi bruger det meget, når vi har pauser, og vi bruger det også med vores parallelklasse,” skriver klassen i sit brev til Dansk Blindesamfund.

 Showdown-bordet er et godt eksempel på inklusion i praksis, for det er langt fra kun Kalle, der har gevinst af det.

”Det giver et godt sammenhold, da man både kan lave turneringer, spille i hold eller kampe for sjov med sine venner. Hvis man kan se, har man blindebriller på så man kun kan lytte og føle sig frem,” skriver klassen.

Eleverne bruger et bat til at slå eller skubbe til bolden på Showdown-bordet for at score i modstanderens mål.

”Det er en god idé at have handsker på, så man ikke slår fingrene elle hånden, når bolden kommer. Bolden kan have meget fart på, så det gør ondt, når den rammer,” lyder det i klassens brev.

LFBS
LFBS
Vores forenings formål er at give de bedst mulige undervisningsmæssige, sociale og medicinske forhold for blinde og svagsynede børn. Vi har fokus på de politiske tiltag, der har indflydelse på blinde og svagsynede børns hverdag og muligheder.